Poté, co pár včel přišlo na to, jak získat sladkou pochoutku ze zamčené nádoby, celý úl se to nakonec naučil sledováním a učením.
Výzkum vedený Queen Mary University of London a publikovaný v PLOS Biology poskytuje silné důkazy, že sociální učení řídí šíření chování čmeláků – v tomto případě přesně to, jak shánějí potravu.
Aby to bylo možné potvrdit, byly provedeny různé experimenty. Výzkumníci navrhli krabičku s puzzle se dvěma možnostmi, kterou bylo možné otevřít buď stisknutím červeného štítku ve směru hodinových ručiček nebo modrého štítku proti směru hodinových ručiček, aby se odhalila odměna 50% roztoku sacharózy.
„Demonstrační“ včely byly vycvičeny k používání buď červeného nebo modrého štítku, přičemž včely „pozorující“ je sledovaly. Když byla řada na pozorovateli, aby se s hádankou vypořádali, v drtivé většině a opakovaně se rozhodli použít stejnou metodu, kterou viděli, i když objevili alternativní možnost.
Tato preference pro naučenou možnost byla zachována u celých včelstev, s průměrem 98,6 % otvorů v boxech vytvořených pomocí naučeného způsobu.
„Není známo, že by čmeláci a vůbec bezobratlí ve volné přírodě vykazovali kulturní fenomény,“ řekla hlavní autorka Dr. Alice Bridgesová. „V našich experimentech jsme však viděli šíření a udržování „trendu“ chování ve skupinách čmeláků – podobného tomu, co bylo pozorováno u primátů a ptáků.“
Důležitost sociálního učení pro osvojení řešení puzzle boxů byla ilustrována prostřednictvím kontrolní skupiny, která postrádala demonstrátor. V této skupině se některým včelám podařilo otevřít krabice s puzzle, ale udělaly to mnohem méněkrát než ty, které měly prospěch z toho, že to jako první viděly jinou včelu.
Medián počtu boxů otevřených za den včelami-pozorovateli s demonstrátorem byl 28 boxů denně, zatímco u kontrolního včelstva to bylo pouze 1.
V dalším experimentu vědci umístili „modré“ i „červené“ demonstrátory do stejné populace včel. V první populaci použilo 97,3 % z 263 případů otevření krabice pozorovateli do 12. dne červenou metodu. Ve druhé populaci pozorovatelé upřednostňovali modrou metodu před červenou ve všechny dny kromě jednoho.
V obou případech to demonstrovalo, jak se v populaci může objevit behaviorální trend – z velké části kvůli tomu, že zkušené včely odejdou z hledání potravy a objeví se noví žáci, než aby nějaké včely změnily své preferované chování.
„Repertoáry chování sociálního hmyzu, jako jsou tito čmeláci, jsou jedny z nejsložitějších na planetě, ale většina z nich je stále považována za instinktivní,“ dodal Dr. Bridges. „Náš výzkum naznačuje, že sociální učení mohlo mít větší vliv na vývoj tohoto chování, než jsme si dříve představovali.“